Ohjade kasutamine rakendisõidul

Vedruvankris istudes on hobusega võimalik suhelda  läbi ohjade, piitsa ja hääle. Käed delegrafeerivad infot läbi ohjade suulisesse. Käte kaudu on võimalik näidata liikumissuunda, kiita, rahustada närvilist hobust ja vajadusel ergutada.

Iga noor hobune vajab kogenud käega kutsarit- miski ei riku head hobust rutem, kui  hooletu ohjatöö. Ohjade kasutamiseks on väga palju erinevaid viise. Erinevatel võistlusaladel kasutatakse erinevaid võtteid. Ohjamisvõtte valib iga kutsar ise. Erandiks on kõrgema koolisõidu test, kus  kutsar peab sõitma  sooritama voldid ohjad ühes käes.Ohjade kasutamine rakendisõidul

Vaba aja kaarikusõiduks võib ohjasid  hoida mõlemas käes ja piits on paremas käes suunaga vasakule ette üles.  Kui hobune on kella 12 peal, siis  piits peaks olema suunaga kella 10 peale.

Kõige populaarsem ja turvaliseem on Achenbachi süsteem, mis on loodud saksa rakendisõidukunsti teerajaja Benno Bon Achenbach´i poolt.  Benno Von Achenbach õppis erienvaid rakendisõidu stiile üle Euroopa- Pariisist,  Ungarist  ja  Inglismaalt.  Ta  arendas välja ohjade kasutusviisi, mis on väga effektiivne, kergesti õpetatav ja lihtsalt rakendatav. Isegi praegu, 100 aastat hiljem  on see üks peamisi koolkondi, mida kasutatakse enamasti kooli- ja täpsussõidus.  See sobib nii 1 kui ka 6 hobuse rakendi juhtimiseks. Süsteem põhineb ohutusel ja praktilisusel ning võimaldab  kasutada korrektselt piitsa, ilma et see segaks hobust suust.

Baaspositsioon

Mõlemad ohjad tulevad vasakusse pihku ülaltpoolt. Vasak ohi jookseb pöidla ja nimetissõrme vahelt ja parem ohi jookseb 3-da ja 4-da sõrme vahelt. Ohjasid  hoitakse käes  sulgedes 3 viimast sõrme. Nimetissõrm ja pöial jäävad lõdvestunuks vältimaks  rakndme ja küünarvarre  pingesse minekut. Baaspositsiooni kasutatakse siis, kui on vaja paremat kätt vabaks või kui on vaja sõita ohjad ühes käes piits teises käes hobust suunamas. Sõites  ohjad ühes käes peab olema teadlik, et hobuse äkilise pealiigutuse tõttu võivad ohjad käest välja libiseda. Baaspositsioon
Koolisõidupositsioon

Seda ohjade hoidmisvõtet  kasutatakse eelkõige koolisõiduskeemi sõites, sest see võimaldab  anda hobusele märguandeid ohjade ja piitsa abil võimalikult täpselt. Alusta ülalnäidatud baaspositsiooniga. Hoia piitsa paremas käes pöidla ja nimetissõrme vahel.Aseta  parema käe  kolm sõrme parema ohja sisse ülevalt. Sule alumised 3 sõrme parema ohja ümber ja tõmba veidi paremat ohja vasakust käest välja. Pööra parema käe pöial ülespoole ja hoia seda vasakust ohjast pistu eespool.  Parema käe kolm äärmist sõrme on kindlalt suletud ohja ümber, samal ajal kui pöial ja nimetissõrm jäävad lõdvestunult nagu eelnevalt kirjeldasin ka baaspositsiooni puhul. Nüüd on ohjad mõlemas käes, kuid  parem ohi läheb kõigepealt läbi paremast käest ja sealt vasakusse kätte tekitades lühikese silla  kahe käe vahel. See, kui palju  parema käe ohja pikkust vasakust käest välja tõmbad (kui suure silla sa kahe käe vahele ohjadest lood), sõltub hobuse treenituse astmest.

Mida tundlikum on hobune juhtimismärguannetele, seda vähem ruumi sa kahe käe vahele vajad. Noore hobuse puhul  võib silla laius olla nagu ratsutadeski ratsmete laius. Kui sul on vaja kasutada piitsa või vabastada parem käsi, suru kahe käe vaheline sild tagasi vasakusse kätte. Sel ajal, kui seda teed, alumised 3 sõrme avanevad ja ajutiselt hoiad  ohjasid kinni pöidla ja nimetissõrmega, et vältida ohjade libisemist käest välja.

Selle positsiooni eelised:                                                                                                                                   Sa tead alati, kui pikad on ohjad üksteise suhtes. Ei pea muutma ohja pikkust, kui sa võtad parema käe lahti või võtad ohjad. Väga lihtne on muuta käte asendit. Kahe käega  ohjavõttest on väga kerge liikuda edasi ühe käega ohjavõttesse näiteks piitsa kasutamiseks, sest parem ohi  läheb alati läbi vasaku käe. Piitsa saab hoida ainult korrektses asendis, mis on  suunaga vasakule ette üles. Kui käed on korrektses ohjamisasendis, on võimatu hobust kogemata piitsaga segada. Koolisõidupositsioon Ohjade lühendamine                                                                                                                                  Vasak käsi läheb ohjadest välja ja haarab neist parema käe eest, parem käsi libista mööda ohjasid järgi. Libista parem käsi mööda ohjasid ettepoole ja tule vasaku käega järgi. Kui on vaja lühendada ohjasid ainult ajutiselt, siis võid libistada parema käe mööda ohja ettepoole ja kui hobune on korrigeeritud, siis libista parem käsi tagasi vasaku käe juurde samal ajal jääb kahe käe vahele ohjadest lõtv kaar.

Ohjade pikendamine                                                                                                                                   Ohjade pikendamiseks tõmba mõlemat ohja läbi vasaku käe pikemaks. Loomulikult tahab korrektne ojade hoidmine ja kaarikusõidus rakendamine korralikku harjutamist. Alusta sellest, et seod ohjad posti külge ja harjutad erinevaid ohjamisvõtteid, piitsa hoidmist, ohjade lühendamis. Ainult ohjadega harjutades peaksid saama nii osavaks, et kui kaarikusse istud ja sõitma hakkad, siis enam ei pea mõtlema käte asetuse peale, vaid kõik tuleb automaatselt. Sa peaksid oskama muuta ohjade pikkust, käe positsiooni  ja suutma muutusi teha ilma kõhklemata.ohjavõtete harjutamine. Pulk imiteerib hobuse suud. Jälgi, kuidas käte töö hobust suust mõjutab.

Elerin Innos

Artikkel on avaldatud 2010 aasta juunikuu Oma Hobu ajakirjas.

Leave a Reply

 

Menu Title