Pidur: kasulik abimees rakendisõidul

Vanasti kasutati vedruvankritel pidureid haruarva. Tänapäeval valmistatakse peaaegu kõik saanid ja kahjuks ka paljud vedruvankrid, eriti just kaherattalised, ilma piduriteta. Pidurite rolli turvalisele ja hobusele mugavusele rakendisõidus on raske üle hinnata. Nende kasutamine muudab igapäevased treeningud ja võistlustel osalemise väga palju ohutumaks.

Pidurite kasutamise abil saab aeglustada hobuse liikumise kiirust ning vähendada allamäge sõites vankri koorma survet hobusele. Samuti kergendab nende kasutamine rakendivõistlusel maratoni kiiruskatsel ja täpsussõidus järskude pöörete sooritamist. Kui sõita ilma piduriteta vankriga, siis peab piduri rolli täitma paratamatult hobuse suu, mis on tema suhtes ebaaus, sest kui häälkäsklusest aeglustamiseks ei piisa, siis peab järjest tugevamat survet avaldama suule ja keelele.

Pidurid ainult tagumistel ratastel ja nende kasutamiseks ees üks jalapedaal

Pidurid ainult tagumistel ratastel ja nende kasutamiseks ees üks jalapedaal

Kui kasutad hobuse liikumise kiiruse vähendamiseks pidurdamist, siis tee seda koos rahustava häälmärguande ja õrna ohjamärguandega. Aegajalt piduriga hobuse liikumise tempo aeglustamine on mõttekam, kui pidev ja järjest intensiivsem ohjadest sikutamine. Pidurit kasuta iga kord, kui liikumise kiirust vähendada soovid või seisma jääd. Peatumine ja tempo aeglustumine on sujuvam ja kiirem, samuti on hobuse suule nii mugavam, sest ei ole vaja kasutada tugevat ojatõmmet.

Juhul, kui sõidad noore või kogenematu hobusega, siis hoia jalg alati piduripedaali juures- kunagi ei tea, mil seda kasutama pead. Kui hobune ehmub koera, auto või mõne muu ärritaja tõttu, siis on sul vankri ja hirmunud hobuse suunamiseks rohkem vahendeid. Kindlasti peab hobune olema harjunud piduri kasutamisega juba treeningute ajal kinnisel aiaga piiratud alal enne, kui avalikule teele sõitma suundud. Samuti peab ta vajadusel oskama vedruvankrit ka ise mägivööde abil peatada- näiteks allamäge liikudes, kui pole võimalik pidurit kasutada või see puruneb. Külateedel sõites on tavaline, et sinust mööduvad autod (halvemal juhul signaalitades) ja jalgratturid- hobune peab olema tuttav nii mootorsõidukite, kui tee ääres olla võivate esemetega (prügikastid, aiad, lapsevankrid).

Pidurit saab rakendada pedaalidele vajutades. Pedaalide asukohad võivad olla erinevatel vedruvankritel erinevad. On nii käsitsi tõmmatavaid, kui ka jalaga surutavaid pedaale. Alati eelista jalaga vajutatavat pidurit käsipidurile, sest jalapedaali kasutades on mõlemad käed vabad ohjade ja piitsa käsitlemiseks. Pedaalide arv on erinev ja sõltub sellest, kas pidurid on ainult esi- või taguratastel, või on olemas mõlemad. Vastavalt kas siis üks, võik kaks pedaali.

Pidurite pedaalide asetus juhul, kui pidurid on nii esi-, kui taguratastel

Pidurite pedaalide asetus juhul, kui pidurid on nii esi-, kui taguratastel

Tavaliselt kaalub vedruvanker koos inimesega 200-350 kg. Kaherattalised on kaalult tunduvalt kergemad kui neljarattalised. Vankri raskust mõjutab ka selle valmistamise materjal. Kasutatakse metalli, puitu, plastikut. Lisa sinna juurde kahe inimese kaal ja allamäge sõites võib koorem olla raskem, kui väiksemat tüüpi hobune kinni pidada jõuab. Järsust kallakust alla sõites võta võimalusel alati hobune sammule. Hobuse liigesed saavad vähem koormust, tal on kergem ja sul ohutum. Kujuta end ette sõitmas allamäge piduriteta vankriga. Et kiirust ja suunda kontrolli all hoida, pead paratamatul ohjapidi hobuse suu küljes rippuma. Sõites allamäge, kasuta pidurit kohe, kui mägivööd(leid) hakkavad hobuse laudjale survet avaldama. Kui hobune traavib laugest kallakust alla ja mägivööd on lõdvad, siis ära pidurit kasuta, sellega ainult segad teda.

Kui laskud järsust kallakust ja pead kasutama pidurit, siis tee seda parasjagu nii palju, et veorihmad oleksid lõdvalt. Kui pidurdada nii tugevalt, et veorihmad lähevad pingesse, siis sellega sunnid hobust vedama kaarikut allamäge. Seda taktikat võid kasutada siis, kui soovid hobuse liikumise kiirust vähendada.

Erinevad pidurite tüübid

Pidurid võivad olla nii mehaanilised, kui ka hüdraulilised. Mehaaniline pidu töötab surve mõjul- blokk surutakse vastu ratta pinda. Metallkattega ratastel on tavaliselt puidust puidust blokid, mida on kulumise tõttu perioodiliselt vaja välja vahetada. Täiskummist rataste puhul kasutatakse metallist piduriblokke, neid ei ole vaja vahetada, kui nad just ei ole viga saanud või roostetanud.

Mehaanilised pidurid on tundlikud niiskusele. Vihmas või läbi vee sõites muutub pidurdusteekond pikemaks ja pidurid töötavad nõrgemalt.

Hüdraulilised pidurid töötavad nagu autodelgi. Kasutatakse mõlemat tüüpi, nii trumm- kui ka diskpidureid. Et hüdrauliline pidur hästi töötaks, peavad rattad jooksma ühtlaselt ümmarguselt. Just selle tõttu ei saa sageli hüdraulilisi pidureid installeerida vanematele vedruvankritele. Kui siis ainult juhul, kui vahetatakse välja kogu ratas.

Diskpidurid esiratastel

Diskpidurid esiratastel

Pidur hariva abivahendina

Pidureid saab kasutada hobuse koolitamisel ka abivahendina. Kui hobune tahab kodu poole sõites kiirendada ja jõnksutada, siis sel puhul on pidurist palju kasu hobuse liikumise kiiruse kontrollimisele. Selle asemel, et ohjadest järjest tugevamini sikutada, rahusta teda häälega, suru piduritele ja muuda edasi liikumine raskemaks. Hobune saab väga ruttu aru, et liigne kiirustamine on ebamugav.

Piduri abil õpetada hobusele ka paigal seismist. Kui ta ei taha paigal püsida, vaid tammub edasi tagasi, tahab tagurdada, või edasi kõndida, siis hoia pidurid all. Hobune saab ruttu aru, et kui on antud peatumismärguanne, siis see ka seda tähendab.

Saani pidur

Samuti ei tohi pidureid unustada talvisel ajal saani või reega sõites. Saani pidurdamiseks kasutatakse tavaliselt kahvlitaolist metallosa, mida saab suruda lummesaanis olevast hoovast. Nii, nagu ka vedruvankril, peaksid pidurid olema saani mõlemal pool. Kasutades ainult ühte pidurit, läheb saan hobuse taga viltu, kuid üks pidur on alati parem, kui ilma piduriteta saan. Nii nagu vankri omad, on ka saani pidurid eriti kasulikud suurte langustega teedel. Kujuta ette oluorda, kui laskud  koormatud saaniga mäest alla ja järsku avastad, et lume all on libe jää. Hobusel on niigi raskusi püsti seismisega ja lisaks vajub ka raske koorem talle selga. Kasutades pidurit saad hobuse laudjale langevat koormust vähendada ja muuta situatsiooni ohutumaks.

Enne suure liiklusega autoteele minnes veendu, et su vedruvankril, olgu see siis kahe või neljarattaline, on korralikult töötavad pidurid. Need peavad olema kohandatud nii, et kõikidele ratastele avaldatav surve on samasugune. Lase aegajalt asjatundjal pidurid üle kontrollida ja korrigeerida nii, et need töötaksid mõlemalt poolt võrdselt. Mõnikord võib üks piduritest lukku jääda, mille tõttu omakorda läheb vedruvanker hobuse taga viltuseks. Kui pidur lukustub, siis proovi vajutada paar korda pedaalile, see peaks piduri vabastama. Vedruvankritel võivad olla pidurid erineva tundlikkusega. Kui pidurid järsult alla suruda, võid need blokeerida ja vanker libiseb külgsuunas. Õpi pidurit kasutama optimaalselt, nii et sellega hobust sõidu ajal ei sega.

Elerin Innos

Artikkel on avaldatud 2011 aasta veebruarikuu Oma Hobu ajakirjas.

Leave a Reply

 

Menu Title