Soritakmete sobitamine

Selleks, et sõit oleks nauditav nii kutsarile kui ka hobusele, peavad rakmed olema korras ja puhtad. Hobune saab oma veojõudu täielikult rakendada siis, kui rakmed on sobivad ja hobune õigesti vedruvankri ette rakendatud. Rakmete komplekt peab olema täielik. Tänapäeva müüakse nii nahast, kui ka sünteetiliset materjalist rakmeid.

EI ole vahet, kui suur või väike su hobune on, vedruvankreid on müügil erinevates suurustes. Shetlandiponi turjakõrgusega 104 cm on rakendatud sorirakmetega metallist vedruvankri ette.

EI ole vahet, kui suur või väike su hobune on, sorirakmeid on müügil kõikidele mõõtudele.

Kaks peamist rakmete süsteemi on rinnarihma ehk soridega ja rangidega rakmed. Rangidega rakmed olid kasutusel Ida- ja Põhja-Euroopas, soridega ehk rinnarihmaga rakmed Lääne-Euroopas. Rinnarihmaga rakmeid kasutatakse kergemal tööl ja võistlusspordis. Väga raskete koormate vedamisel kasutatakse rangidega rakmeid- raskus jaotub hobuste õlgadele. Rinnarihmaga suuri raskusi vedades võib väheneda kopsude ventilatsioon, sest raskus jaotub hobuse kaela allosale. Rakmete funktsioon on ühendada hobust vedruvankriga.

Hobuse mõõtmine sobivate rakmete jaoks

Hobuse mõõtmisel võta seesama juhend talli kaasa. Varu aega. Mõõda täpselt ette antud juhise järgi hobune üle. Rakmeid valides arvesta sellega, et oleks pisut mänguruumi, sest paljud odavamad ja kehvemast nahast rakmed venivad kasutamisega. Sedelgas peab sobima sama hästi kui sadul ja seda peaks sobitama individuaalselt igale hobusele.

Hobuse mõõtmiseks on vaja pastakat ja märkmepaberit ja mõõdulinti.

Kui sul ei ole mõõdulinti, siis võid mõõtude võtmiseks kasutada pikka nööri.  Märgi tulemused nöörile, hiljem saad mõõdulindiga ära mõõta.rakmete mõõdu võtmine

A- Valjaste suurus. Mõõda ühest suu nurgast kõrvade tagant teise suu nurgani. Mõõda nina ümbermõõt, kaks sõrme madalamalt sarnaluust kapsli suuruse jaoks.

B- Sedelga ja sedelgarihmade ümbermõõt. Mõõda keha ümbermõõt otse turja tagant kuhu sedelgas asetatakse.

C-Mägirihmade pikkus. Mõõda ühest puusanukist teiseni üle laudja.

D- Seljarihma pikkus. Mõõda sedelga asetuskohast kuni sabajuureni.

E -Mägivöö pikkus. Mõõda ühest puusanukist teiseni tuhrate tagant.

F- Juhul, kui kasutad range, mõõda kaela ümbermõõt

G- Rinnarihm pikkus. Mõõda ühest sedelgarihmast teiseni.

 

Rakmete erinevate osade funktsioonid:

*Suuline on peamine kommunikatsioonisüsteem. Suuline peab sobima suhu, see peab olema piisavalt lai, et ei pigistaks huuli, kuid mitte nii lai, et anda ebaselgeid märguandeid. Suuline on sobiv, kui hobusel on kaks kurrukest suu nurgas.

*Ohjade värv rakendivõistlustel osaledes on pruun. Igapäevases tavakasutuses pole oluline, mis värvi ohjad on. Nad peavad olema tugevad ja elastsed ning piisavalt laiad, et oleks mugav käes hoida. Mittesobiva laiusega ja jäigast materjalist ohjad segavad korrektsete ohjade juhtimisvõtete hoidmist.

*Silmaklapid vähendavad hobuse perifeerset nägemist. Eriti kasulikud on need tiheda liiklusega piirkonnas turvalisuse suurendamiseks. Et hobune ei näeks silmaklapist alla- või ülespoole, peab silma ülemine osa olema silmaklapi keskosas

*Kurgualune rihm kinnita nii, et mõne sõrme laiuselt jääks vaba ruumi, et hobuse pea ja kael saaks segamatult liikuda.

*Sedelgas peab hobuse seljaga olema sobilik nagu sadulgi. See on peamine komponent aisade raskuse toetamiseks ja vedruvankri navigeerimiseks. Kui hobune on rakendatud vankri ette peab sedelga ja turja vahele jääma õhuruum ühe sõrme jagu. Sedelgas ei tohi toetuda luudele, vaid peab lasuma turja ja selja pehmetel külgosadel. Turja piirkonnas on koed kergesti vigastatavad.

*Leid ehk mägivööd aitavad hobusel pidurdada ja tagurdada kogu kehaga. Eriti on need kasulikud järskudel kallakutelt alla liikudes. Leid ei tohi asetseda liiga madala, et häiriksid hobuse jalgade tööd. Tagumise rihma kõrgus on sobiv, kui see asub samal joonel tagajala põlve ülaosaga. Lõplik pikkuse kontroll tehakse siis, kui hobune hakkab vedruvankrit vedama.

*Veorihmad ehk trengid peavad olema kinnitatud nii, et need ei suruks hobuse külgedele ega vigastaks nahka. Jälgida ka seda, et hobust ette rakendades ei jääks veorihmad keerdu.

*Rinnarihm peab olema piisavalt lai, et jaotada raskus hobuse rinnakule ühtlaselt. Liiga madalal asetsev rinnarihm põhjustab naha hõõrdumist ja valulikkust õlaliigese piirkonnas. Liiga kõrgel asetsev rinnarihm ei lase hobusel korralikult hingata.

Kvaliteetsest materjalist, õige suurusega ja korrektselt asetatud rakmed tagavad sulle turvalise sõidu ja teevad selle hobusele nauditavaks.                                  

Kommunikatsioonisüsteem

1-otsmikurihm

2-otsmikukaunistus

3- silmaklapi tugirihm

4- silmaklapp

5- põserihm

6- nina kapsel

7- suuline

8- kuklarihm

9- rosett, valjaste kaunistus

10- kurgualune rihm

11- ohjad

Veosüsteem:

21- rinnarihm

22- turjarihm

23- ´martingal´

24- trengid e. veorihmad

Tüürimissüsteem:

31- sedelgas

32- aisa kinnitusrihm

33- ohjarõngad

34- aisa kinnituspannal

35- sedelgavöö

36- sedelgarihm

Pidurdussüsteem:

41- sabarihm

42- laudjarihmad

43- mägivöö ehk leid

 

Elerin Innos

Artikkel on avaldatud 2010 aasta aprillikuus ajakirjas Oma Hobu.

Leave a Reply

 

Menu Title