Vedruvankrit ostes

Kutsarile ja hobusele sobiva vedruvankri leidmine on arvatavasti sama keeruline kui auto valik. Uue ostmine on väga suur investeering ja enne on kasulik end korralikult kurssi viia turul pakutavate  variantidega. Mudeleid erinevate otstarvetega on väga palju ning sobiva kaariku leidmine võib osutuda keeruliseks, kui varasem kogemus puudub.

Vankri mootoriks on hobune ja see ei pruugi olla just kõige ohutum viis liikumiseks. Inimesed istuvad kaarikus ilma kaitseta, sageli sõidetakse autoliiklusega teedel, mis lisab vankrisõidule riske.

Kasutatud või uus?

Ostes kasutatud vankri, tuleb sellele kindlasti enne, kui maanteele sõitma lähed, täishooldus teha. Kasutatud vanker võib peale täishooldust osutuda kallimaks, kui uue ostmine. Eestis on juba olemas ka spetsialiste, kes oskavad vedruvankreid hooldada. Enne kasutatud vedruvankri ostmist võid konsulteerida ka meistrimehega ees ootavate renoveerimiskulud osas.

Ostes uut vedruvankrit, võib tellimise aeg olla kuni 3 kuud. Kui kevadel lume sulades avastad, et nüüd tahaks hobuse vedruvankri ette rakendada, siis võib juhtuda, et tellitud kaup jõuab kohale alles sügiseks. Väismaalt ostes tuleb sellele ise järgi minna või lasta kullerfirmal kohale tuua. Tootjafirmad tarnega tavaliselt ei tegele.

Vankrite tootjatele pole kehtestatud spetsiifilisi seadusi mis reguleerivad nõuded tootmisele ja toodetele. See tähendab seda, et pea igaüks võib hakata vedruvankreid tootma ja müüma. Sageli juhtub nii, et mõnda tüüpi vankreid müüakse paar aastat ja siis enam mitte. Maha jäävad kliendid kaarikutega mille varuosi enam saada pole.

 

Enne, kui vedruvankrit ostma hakkad, mõtle hoolikalt läbi, kes sinna ette rakendatakse :)

Enne, kui vedruvankrit ostma hakkad, mõtle hoolikalt läbi, mis otstarbeks seda vaja on ja kui suured hobused sinna ette rakendad.

Tuntud kaubamärgi ostmisel on omad eelised:

  • Nad pakuvad oma toodetele garantiid ja varuosade hjuurdeostmise võimalust.
  • Nad kasutavad kõrgelt kvalifitseeritud tööjõudu, vastupidavat materjali.
  • Lihtsam on müüa kaarikut, mille tootjanimi on juba tuntud.
  • Saad valida kaariku ja materjalide värvi.

Enne vedruvankri ostu selgita välja, missugusel otsatarbel seda kasutma hakkad- lihtsalt hobisõiduks, spordiks, turismiks. Vanker peab sobima su hobusele/ponile nii, et ta tunneb end seda vedades hästi ja lõdvestunult, nii kutsar kui ka kaassõitjad peavad end tundma mugavalt ja turvaliselt. Kutsar on vastutav selle eest, et vedruvanker on ohutu hobusele, reisijatele, kutsarile endale ja ka ümbritsevatele inimestele ja liiklusele. Turvalisus on peamine.

Sageli, kui on tegemist rasketüübilise, minihobuse või eesliga, tuleb vedruvankri ostmisel erilist tähelepanu pöörata aiste laiusele ja pikkusele. Mõõda ka hobuse keha pikkus, olemaks kindel, et hobune mahub aiste vahele koos rakmetega ja tagajalgadele jääb piisavalt ruumi liikumiseks.

Vaata ka üle rakmed millega hobune vankri külge kinnitatakse, kas veorihmad on piisavalt pikad, kas on olemas vajalikud kinnituskarabiinid.

Erinevatel vedruvankritel verieerub ka ratta diameeter. Ratta kõrgus sõltub vedruvankri tüübist ja kasutusalast. Neljarattalistel vankritel on väikesemad rattad kui kaherattalistel. Täiskummist rattaid kasutatakse võistlusspordis ja need peavad vastu ka suurtele koormustele. Täispuhutavad rehvid on kasutusel hobi- ja treeningsõitudel, kuid ei ole lubatud võistlusspordis purunemisohu tõttu.Vankri kolgist hobuse kandadeni peab jalgadele  liikumisruumi olema vähemalt 50 cm.

Kaherattaline kaarik

Kaherattalist kaarikut kasutatakse peamiselt hobisõitudeks. Võistlusspordis võib sellega sõita koolisõitu ja täpsussõitu. Kaherattalise kaariku valimisel peab eriti tähelepanu pöörama sellele, et see oleks ette rakendatult tasakaalus. Heas tasakaalus kaherattaline kaarik kindlustab mugava istumisasendi kutsarile ja kaasasõitjale ning sõidumugavuse hobusele, kuna kaariku raskus langeb ratastele, mitte läbi sedelga hobuse seljale.

Kaarik on tasakaalus, siis selle raskus ei suru sedelgale, vaid nõjatub sellele koormamata hobuse selga. Raskuse jaotumine sõltub ka aisade materjalist ja kujust. Ostmisel jälgi seda, kui lihtne on kaarikusse siseneda ja sealt väljuda.

Väga oluline on see, et näeksid üle hobuse. Nii näed maapinda, kus sõidad ja maantteel vastu tulevat liiklust, võistlustel näed paremini koonuste ja takistuste asetust. Tihti  on madalale istmele võimalus lisada kõrgendus, mida saab vajadusel ära võtta. Kui kaariku ette tahetakse rakendada erineva suurusega hobuseid, siis tasuks soetada kaarik, millel on võimalik reguleerida aisade laiust. Kui hobused, kellega sama vedruvankrit kasutama hakkad, on väga erineva kõrgusega, siis tasuks soetada pigem neljarattaline vedruvanker.

Kaherattalise kaariku mõõtmine

A- Kaariku kõrgus

B- Istme kõrgusa

C- Ratta diameeter

D- Kaariku kogupikkus

E- Kaariku põhja kõrgus

F- Aisade asetuse kõrgus

G- Kaariku eesosa kõrgus

H- Istme kõrgus

I- Istme ja kaariku põhja vaheline kõrgus

Neljarattaline vedruvanker

Neljarattalist vedruvankrit kasutatakse spordis, turismis ja hobisõitudel. Rakendispordis võib sellega võistleda kõigil kolmel alal- koolisõidus, täpsussõitus ja maratonis. Kui soovid maratonivankriga võistelda, siis ostmisel jälgi seda, et kutsari kohal istudes näeksid mõlema poole rattaid- väga raske ontäpsussõidus manööverdada koonuste vahel, kui ei näe, kus rattad liiguvad.

Neljarattaline kaarik on raskem ja stabiilsem kui kaherattaline, ning selles on mugavam istuda, sest see ei kõigu hobuse sammu rütmis nagu kaherattaline. Samuti mahub sinna olenevalt mudelist rohkem kaassõitjaid.

A- Maratonivankri kogukõrgus

B- Seljatoe kõrgus

C- Istmete kõrgus.

D- Groomi seismise aluse kõrgus

E- Istumisaluse pikkus

F- istumisaluse kõrgus

G- vankri pikkus

H- Ratta diameeter

I- Vankri kõrgus

J- Kutsari istme aluse kõrgus

K- Vankri eesosa kõrgus

L- Kutsari istme kõrgus

Vedruvankri kaal

Neljarattalise vankri valimisel arvesta ka sellega, mitu hobust ett lähevad- üks, kas või neli hobust. Vankrite kaalud erinevad väga palju. Olenevalt hobuse suurusest on ühele hobusele sobilik vedruvankri kaal 200-350 kg. Kahele hobusele sobiv vedruvankri raskus jääb vahemikku 300- 450 kg. Neljahobuserakendi vanker võib kaaluda juba 600 kg.

Missugune vedruvanker on kõige parem?

See sõltub eelkõige tulevasest otstarbest, rahalistest võimalustest ja isiklikest eelistustest. Algajale kutsarile on kaherattaline kaarik või traavlikäru kõige sobivam. Seda on kerge käsitleda ja on sõidus ohutum- tagurdades ei lähe vanker ´risti´. Samuti on see kordades odavam kui neljarattaline.

 

 

Leave a Reply

 

Menu Title